onsdag 30 januari 2008

DHL

Jag fick ett paket levererat med DHL idag. Utlämningsstället ligger i Vårby Gård, jag bor i Bredäng!!! Det är sisådär 6 km härifrån, men det går väl an.

Utlämningsstället är en spelbutik med en äldre herre som enda anställd. Förmodligen ägaren. Och han hade mycket kunder som skulle lämna in tips, lotto, V75 och köpa Harry Boy. Men han hade bara ett paket på hyllan, och det var mitt. Men hade han tid med det...icke sa Nicke...kön med kunder var lång.

Så småningom tunnades kön ut medan jag tålmodigt väntade. En 58-åring har aldrig bråttom. Nu uppenbarade sig nästa problem. Han hittade paketet (fattas bara annat, han tömde ju hela hyllan), men när jag skulle legitimera mig sket det sig. Ingen streckkod på ID-kortet.

- Har du inget körkort?
- Nej, det har jag aldrig haft.
Jag tillhör en minoritet - män utan körkort. Då skulle han skriva in mitt namn i datorn. Han började med förnamnet. NILS - fyra bokstäver. Det tog inte under 2 minuter. Karln hade absoult noll pejl på var bokstäverna fanns på tangentbordet. Speciellt L skapade huvudbry, kunde det vara så att just hans tangentbord saknade den bokstaven.

- Vad är det här för ID-kort?
- Det är postens ID-kort, svarade jag pliktskyldigast.
- Har du inget eget?, sade han då!!!!!!!
Nåväl, nu kunde han inte läsa numret på ID-kortet. För små siffror eller för svaga ögon. Då läste jag upp den långa sifferraden för honom. Han hittade siffrorna på tangentbordet. Jag tror inte att det saknades någon.

Och sedan (30 minuter senare) fick jag gå hem med mitt paket som innehöll ett vackert champagneglas i serien Clown skapad av Anne Nilsson.

Inga kommentarer:

Malin Persson Giolito: Motiv - Bokomdöme

  Motiv Av Malin Persson Giolito Wahlström & Widstrand 2024 ISBN 9789146241591, Inbunden, 316 sidor Efter den monumentala succén med Stö...