torsdag 31 maj 2018

Louise Björnlund: Marionetten - Bokomdöme



Marionetten
Av Louise Björnlund
Björnlundsförlag 2018
ISBN 9789197984560, Pocket, 315 sidor

Författaren har en produktion av barnböcker bakom sig. Nu debuterar hon i deckargenren med en Dalarödeckare. Det är sympatiskt med fler och fler mindre orter som får sina fiktiva brott nedskrivna och lästa. En så populär genre som denna verkar för tillfället inmuta fler och fler platser i Sverige.

Ett antal mord sker i skärgården. Offren är vidrigt skändade och brotten förbryllar polisen. Dessutom hittar man kopplingar till ett gammalt fall i England där den mördade har misshandlats på ett liknande sätt. Huvudperson i Louise Björnlunds bok är skärgårdsguiden Kina Bergsmed. Hon har förvisso stor lokalkännedom, men får trots allt ett stort inflytande på utredningen. Poliserna Ewald och Ulrika är inte helt överens om det lämpliga i detta.

När man skriver om en liten ort måste den få ta plats i historien. Så är det inte här. Jag väntade mig en målande beskrivning av Dalarö, men blev besviken. Detta kunde ha tilldragit sig precis var som helst. Lokalfärgen är viktig för att boken ska accepters fullt ut av de som bor där det tilldrager sig.

Jag har också invändningar mot persongalleriet. De fäster inte riktigt hos mig. Jag hade önskat mig lite djupare gestaltningar eftersom boken är mer karaktärs- än händelsedriven.

Däremot har Louise Björnlund lyckats med att lägga ut ett antal spår som i alla fall lurade mig totalt. När jag var på det klara med vem som var gärningsmannen blev jag blåst på konfekten. Skickligt!

Betyg: 2 tomteluvor  


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3