lördag 11 maj 2019

Mats Ahlstedt: Trojanen - Bokomdöme


Trojanen
Av Mats Ahlstedt
Bokfabriken, 2019
9789178351282, Ljudbok, 10 tim 42 min, Uppläsare: Katarina Ewerlöf
9789178381251, Inbunden, 313 sidor

Den fjärde boken om profileraren Ella Werner har jag lyssnat på som ljudbok. Möjligen har det påverkat min upplevelse eftersom jag upplevde uppläsaren Katarina Ewerlöf som oengagerad och inte så intresserad av texten.

Det är många parallellhistorier som ryms i intrigen denna gång. Mats Ahlstedt gapar över mycket. Förutom ett antal mord i Göteborg hotas världen av en trojan i ett dataspel. En trojan som kan få all verksamhet att stanna.

Jag har tidigare varit lite kritisk till att en gärningsmannaprofilerare har fått så stort ansvar i författarens böcker. Nu har Ella blivit polis, men kritiken kvarstår. Att hon som nykläckt polis nästan genast blir utredningsansvarig känns inte sannolikt. Dessutom för allvarliga brott med hot mot mänskligheten.

En ung flicka, Linnea, är som person själv ett tema igenom boken. Hon grälar med sin pojkvän, han beter sig illa mot henne. Hon misstänker honom för ett allvarligt brott och tänker konfrontera honom. Då blir han mördad inför henne. Hon fortsätter att forska och utsätter sig därmed för allvarlig fara.
Fler unga män mördas och Ella sätts in på fallet tillsammans med sin pojkvän polisen Nicklas. De finns förvisso andra poliser i handlingen, men ibland verkar det som om allt utredningsarbete görs av dessa två.

Boken är tyvärr full av schabloner (den inkompetente chefen t ex) och ganska naivt skriven. Tillfälligheterna haglar under utredningens förlopp. Det är synd eftersom idén med en trojan i ett dataspel är fyndig och originell.

Jag vet att författaren kan bättre. Det har han visat tidigare. Kom igen Mats, jag vill se en mer koncentrerad och trovärdig intrig.

Betyg: 2 tomteluvor  


Foto: Bengt Alm

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3