måndag 14 december 2009

Adventskalendern Lucka 15

One Hit Wonders - Lucka 15
Terry av Twinkle (1964)

Den här låten gillade jag skarpt när den kom. Fråga mig aldrig någonsin varför.

Så här säger Twinkle (Lynn Annette Ripley): Jag skrev låten när jag var 14. Jag sjöng i ett skolband som hette The Trekkers och fick låten utgiven när jag var 16. När den gick upp listorna var jag helt cool. Jag var ingen primadonna, jag hade bara ett stort självförtroende.

TV-inspelningen från Top of the Pops har tack och lov brunnit upp. Det finns bara ett liveklipp kvar från 1965 där jag ser ut och låter som en utomjording. Jag fick åka på turné med Rolling Stones och Jerry Lee Lewis och polade ett tag med Herman från The Hermits.

Jag åkte till Frankrike och ingen kände igen mig. Då förstad jag att jag inte behövde den här branschen längre. Jag har varit gift nu i över trettio år och har två barn, massor med hundar, katter och höns. Ganska många munnar att mätta alltså. 

Jag hoppas att någon gör en cover på Terry snart. Jag har sjungit den några gånger på nostalgiträffar, men numer tänker jag aldrig på sextiotalet.

Och imorgon blir det en riktig klassiker. Med bikinibrudar. Häpp!!!

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...