torsdag 7 februari 2019

Rose Tillberg Mattsson: Hotelldirektören - Bokomdöme


Hotelldirektören
Av Rose Tillberg Mattsson
Visto Förlag 2017
ISBN 9789187523892, Inbunden, 341 sidor

Det här är första delen i en trilogi som är inspirerad av författarens farmor. Den andra delen Hotelldirektören är tillbaka utkommer i år. Rose Tillberg Mattsson är uppvuxen i Hallstavik och det är också den miljön som präglar boken, även om det också finns internationella utblickar. Författaren är lärare och skriver på fritiden, så som det är för många.

Änkan Bebe i 60-talets Sverige beslutar sig för att köpa och driva ett hotell i Häverödal. Ett vågat beslut visar det sig. Hon har bara sin vilja som kapital, helt utan erfarenheter som hon är. Tack och lov anställer hon Lisen och Peggy som blir den grund som hotellet kan vila på. Bebe själv anstränger sig inte i onödan. Hon tycks lita på ödet eller också är hon ovanligt blåögd.

När de behöver en kock dyker Roffe upp som på beställning. Man kan sätta frågetecken för hans matlagningskunskaper men inte för hans munläder. Han drabbar hotellet som någon slags Karlsson i Hemsöborna. Han skryter och skrävlar och lägger an på Bebe, och på de andra också ska det visa sig.
Det är en burlesk, ekivok och humoristisk historia. Men det finns också en svärta. Allt slutar inte rosenrött och lyckligt. Snarare tvärtom. Som det ska vara i en god roman.

Den andra delen i serien som kommer i år ser jag fram emot. Min nyfikenhet på Bebe vill bli stillad.

Betyg: 3 tomteluvor  


2 kommentarer:

Rose-vuxet barn till alkoholist sa...

Hej Nisse! Så glad att hitta din recension på min bok! Blir överlycklig och tack så mycket för den fina recensionen. Såg den först nu.
Min fråga är om jag kan skicka bok nummer två som kom ut i höstas "Hotelldirektören är tillbaka"?
Många hälsningar
Rose Tillberg Mattsson

Rose Madeleine Linnéa Tillberg Mattsson sa...

Hej Nisse!
Supertack för fin recension. Blev så glad.
Är osäker på om kommentaren kom fram. Det såg ut som om jag skickat till mig själv.
Men min fråga är om du vill läsa bok nr två "Hotelldirektören är tillbaka"?
Jag skickar den gärna.
Min mail: rose.tillberg.mattsson@gmail.com
Många hälsningar
Rose Tillberg Mattsson

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2