fredag 7 maj 2010

Thomas Ahrens: Makten och närigheten i evighet? - Bokomdöme

Makten och närigheten i evighet?
Av Thomas Ahrens
Hexa Förlag 2009

Av en slump har jag nu läst en bok av Thomas Ahren som jag med största sannolikhet tror är gift med Anita Ahrens, vars senaste bok jag lämnade ett omdöme om för ungefär en vecka sedan. Men så är det. Världen är liten. Och det tyckte jag också om handlingen som på många ställen överensstämde med min senaste situation i arbetslivet.

När jag började läsa blev jag ganska irriterad. Jag tyckte språket var övertydligt. Inget lämnades åt läsaren att ana, gissa eller förstå. Men efter hand blev det roligare och roligare, dråpligare och mycket träffsäkert. Makten och närigheten är en skröna om affärsvärlden. Författarens beskrivningar av hur det går till i direktions- och styrelserum är så dråpliga att det blir spännande av den oförställda humorn.

En A-lagare och en städerska lyckas skaka om den stora koncernen. En koncern som med arbetsgrupper och projekt försöker styra sina anställda och sin verksamhet. Det är så klockrent beskrivet att jag utan problem kan känna igen mig också i den stora koncern som jag arbetat i, och numera är uppsagd ifrån. Det spel under täcket som pågår i affärsvärlden är här skrattframkallande och säkert allmängiltigt på många ställen.

Emellanåt märks det att Thomas Ahrens är skönlitterär debutant. Men sådant går att arbeta bort om han fortsätter i samma stil.

BETYG:3 tomteluvor

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...