onsdag 19 maj 2010

Varg Gyllander: Bara betydelsefulla dör - Bokomdöme

Bara betydelsefulla dör
Av Varg Gyllander
Bra Böcker 2010

Varg Gyllander följer upp förra årets lovande debut Somliga linor brister med en ny kriminalroman om de två kriminalteknikerna Ulf Holtz och Pia Levin. De är varandra motsats inte bara i kön och ålder, utan också i bakgrund och syn på sitt arbete. De är fortfarande lite frifräsare i polisutredningarna, men hur skulle de annars kunna inneha huvudrollerna i dessa böcker. Författaren har ett så extremt lätt och ledigt språk att man mycket snabbt kommer till sista sidan. Tyvärr kunde jag på ett tidigt stadium lista ut vem den värsta boven var eftersom en gammal välkänd mall var använd, medvetet eller omedvetet. Actionscenerna som fanns i den första boken har tonats ner, vilket bara är positivt.

Vi får äntligen veta mer om både Holtz och Levin, men jag är så nyfiken på deras bakgrund och drivkrafter att jag önskar mig ytterligare information. Men det kommer säkert i efterföljarna. Fler böcker lär det bli om författaren håller vad de två första böckerna lovar.

Boken inleds med ett mycket spektakulärt mord på en nazistledare vid en av den rörelsens stora manifestationer i en stockholmsförort. Kriminalteknikerna dras in i utredningen och tvingas gräva i gamla familjehemligheter, samtidigt som de brottas med sina egna problem. Många frågetecken väntar på uträtning: Vad hände i Örnnästet? Vem var mannen på mordplatsen?

Varg Gyllander är väl insatt i polisarbete, pressekreterare vid kriminalpolisen som han är. Han har också förmågan att förmedla sin kunskaper och göra dem spännande för oss deckarläsare.

BETYG: 4 tomteluvor

2 kommentarer:

Varg sa...

Tack Nisse. Du får nog berätta för mig någon gång om hur du kom på vem den onde är. Vill verkligen veta :)
Hälsar en glad författare.
varg

Nisse Scherman sa...

Trevligt att höra av GLADA författare. Jag kan ju inte skriva här om hur jag tänkte, men främsta orsaken är nog att jag har läst snart tretusen svenska deckare.

Veckans Tio i Topplåt 1132

Roger Miller: King Of The Road In på listan 1 maj 1965 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 6