tisdag 18 februari 2014

Aron Olnafors: Mord mot alla odds - Bokomdöme


Mord mot alla odds
Av Aron Olnafors
Bonnevier & Olofsson Förlag 2013
ISBN 9789197591461, Inbunden, 285 sidor
Aron Olnafors har i och med denna bok givit ut fem humoristiska deckare, en genre som är sorgligt eftersatt i Sverige. Visserligen har vi tidigare kunnat läsa både Bo Balderson och Tomas Arvidsson, men med hänsyn till att det kommer ut runt 150 svenska kriminalromaner om året just nu så saknar i alla fall jag de skrattframkallande böckerna.

Aron Olnafors är dessutom en pseudonym som ännu inte är helt avslöjad. Hans förläggare Arne Olofsson!!! säger att Olnafors har sagt att detta blir den sista boken. Men det låter jag för tillfället vara osvuret. Med hänsyn till hur lynnig författaren verkar vara, han tillbringade till exempel tiden under sin releasefest i arkivet på vinden och letade efter något oklart. Ingen hann träffa honom!!!

Huvudpersonen i dessa feel-gooddeckare är f d bankdirektören Erik Gyllenberg som med sin vapendragare Severin C. Brattenskiöld löser diverse brott. De hamnar likt Baldersons adjunkt mitt i diverse mordutredningar, helt utan egen förskyllan….nästan. Denna gång är Erik ofrivillig djurvakt och får ett oförväntat lik på halsen. Samtidigt blir han inblandad i travhästaffärer och ställer upp i ett motionslopp. M a o han har fullt upp.

Boken har ett digert persongalleri. Många av karaktärerna kan man gissa är hämtade från verkligheten och har fått lätt förvrängda namn. Som får mig att fnittra förtjust. T ex deckarförfattaren Kamilla Käckberg!! Olnafors skulle förmodligen blåneka till att dessa personer har någon som helst verklighetsförankring.

Det här är naturligtvis ren och skär underhållning, och det är inte att förakta. Tvärtom det extremt njutbart, en stunds mysig kriminalitet med den f d bankdirektören och hans vänner.

Betyg: 3 tomteluvor

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nisse!

Apropå deckare i denna stil så har jag hört talas om en författare som heter Måns Ripa (pseudonym), som lär ha skrivit några stycken, men honom har du aldrig recenserat vad jag kan se?

Nisse Scherman sa...

...vad jag kan se har jag sex böcker av honom. Så det kommer säkert också.

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2