söndag 10 november 2019

Eli Åhman Owetz: Brevvännerna - Bokomdöme


Brevvännerna
Av Eli Åhman Owetz
Harper Collins 2019
ISBN 9789150943375, Inbunden, 343 sidor

Emellanåt läser jag något annat än kriminalromaner. Även om ni inte tror mig. Då blir det gärna feelgood för att bryta rejält mot de våldsamheter jag omger mig med i fiktiv form. Naturligtvis har jag då rätt att vara nogräknad. Att välja de bästa författarna. Som t ex Eli Åhman Owetz. Hon får alltid mig och andra på gott humör, bl. a min hustru. Årets bok heter Brevvännerna och den är nästan fristående från de tidigare. Men både Anna-Lisa och Bettan dyker upp i mindre roller. Skönt att höra att de fortfarande mår bra.

Till och med på omslaget kan man läsa att boken är en slags svensk You,ve got mail-berättelse. Det går inte att missa när man läser och det gör ingenting. Upplägget med att två personer fattar tycke för varandra genom brev är ju så klockrent. Och här är det riktiga brev. På papper om ni kommer ihåg.

Malin trivs inte i sitt äktenskap och hon flyr allt mer in i böckernas värld. Bokbussens besök i Roslagen är veckans höjdpunkt. Hon skriver ofta ner sin längtan efter andra upplevelser i ett anteckningsblock. En dag glömmer hon ett blad i en bok som hon lämnar tillbaka i bussen.

Erik är nyinflyttad i trakten, lever ensam och hittar av en slump Malins anteckningar. De börjar brevväxla med varandra via bokbuss och bibliotek. Deras känslor för varandra, utan att ha setts, stegras efter hand. Kan de verkligen bli ett par? Hon är ju stabilt gift. Även om hennes man är tråkig, så är han inte våldsam eller otrogen. Erik å sin sida vill inget hellre än att få träffa Malin.

Hur ska det gå? Ni tror väl inte att jag berättar. Det får ni läsa själva. Författaren lyckas som vanligt dra in läsaren i ett trivsamt äventyr med ups and downs. Hon är rasande skicklig på det Eli Åhman Owetz.

Betyg: 4 tomteluvor  


Foto: Ola Axman

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5