söndag 6 juni 2021

Buthler & Grimwalker: Stormfödd - Bokomdöme

 

Stormfödd

Av Buthler & Grimwalker

Bokfabriken 2021

ISBN 9789178356126, Inbunden, 304 sidor

Ljudbok, Uppläsare: Jonas Malmsjö, 10 timmar 48 minuter

 

Jag blir inte riktigt klok på den här bokserien. Den uppvisar alla tecken på att bara pågå och pågå. A neverending story. Den fortsätter i samma höga tempo, med samma action och närmar sig aldrig någon form av upplösning.

 

Jag lyssnade på den här boken, precis som den förra i serien. Uppläsaren Jonas Malmsjö gestaltar fortfarande lite för mycket i min smak, även om han har tonat ner något nu. Jag vill verkligen skapa mina egna bilder i huvudet utan att bli påverkad. Jonas Malmsjö hindrar mig lite där.

 

Det är nu inte den största invändningen jag har mot den här bokserien. Det känns som om man inte kan hoppa in och läsa här i del tre. Böckerna är inte tillräckligt fristående. För att få en handling som är förståelig krävs läsning av de tidigare delarna, annars blir det lätt obegripligt. Som om det vore en TV-serie, men böcker brukar normalt inte fungera på det sättet.

 

Det handlar om ett internationellt brottssyndikat, där Alex är högsta hönset i Sverige. Han har asiatiska rötter och i Hongkong härskar hans bror Peter. En bror som kräver mer av Alex än han kan leverera, han vill i själva verket bryta sig loss och bli lite mer hederlig. Denna frigörelseprocess har nu pågått i samtliga böcker, men ännu inte kommit ett steg närmare en lösning.

 

Det är lite det som är problemet. Allt är status quo, men runt om karaktärerna frodas dramatiken och våldet. För den som bara är ute efter just det, tät action, är detta rätt bok. Men själv kräver jag lite mer för att bli nöjd.


Betyg: 2 tomteluvor  

Foto: Martin Magntorn




Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...