onsdag 16 juli 2008

Semesterbetraktelser

En kväll på landet.
Nu har semestern pågått i en och en halv vecka. Lite pyssel, lite grill, lite läsa....lite av varje.
Så här kan den perfekta lunchen se ut. Sill och färskpotatis, öl och snaps.
Det finns mycket djur på vår lilla ö. Älgar, rådjur, vildsvin.....och nu har vi fått hjortar som kommer och äter i äppelträden.
Hustruns systrar med makar och barn på grillkväll utanför bastun.
Bästa middagen hittills: Förrätt - nyplockade och nystekta kantareller på toast. Varmrätt - nyfångad och nystekt siklöja. Dessert - nyplockade skogshallon med marängkaka och glass.
Dotter och svägerska i styrkekamp.
Tänk att tystnaden kan vara så högljudd. Fågelsång, vind i träden, vattenkluck mot bryggan och en motorbåt i fjärran.
Svärmor Aina på besök på ön. Aina är född här - när det fanns ett stort jordbuk.
Och "nya" båten går bra. Vi har köpt den av hustruns Morbror Nisse. Jag har sagt det förr - Alla med självaktning borde ha en Morbror Nisse. Båten är från 1974 och motorn från 1976. Den går som en moraklocka.
Dotter Susanna med pojkvän Peter.
Barnen har alltid älskat ön. Terese har varit ut med oss där nu i en vecka och Susanna några dagar också - men hon har börjat nytt jobb. I växeln på Taxi 020.
Vackra "Maja"
Vi tog ångbåten Marifred igår - in till just Mariefred. Dit har mina gamla kamrater Torsten & Ulla flyttat. De är dessutom gifta.
Torsten är vispoet http://www.poetamusica.dinstudio.se/ . Jag har känt honom sedan mitten av sextiotalet. Det var han som "lurade" mig att börja spela dart på den tiden. Ulla har jag känt sedan hon föddes, jag drog hennes barnvagn - det finns bildbevis på det. Ungt fästfolk står det i fotoalbumet. Våra föräldrar umgicks.
Det var verkligen ett "long time no see". Så det var mycket att prata om - men så skulle båten gå - tiden är alltid för kort.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8