fredag 30 april 2010

Christoffer Carlsson: Fallet Vincent Franke - Bokomdöme

Fallet Vincent Franke
Av Christoffer Carlsson
Piratförlaget 2010
Christoffer Carlsson är bara 24 år. Det märks inte. Han har redan ett moget och mycket målande språk. Hans liknelser och gestaltningar får mig att emellanåt småle p g a av en fantastisk träffsäkerhet. Han debuterar med denna roman som verkligen är en Noir-bok i Lapidus anda, om än mycket svartare. Och den står definitivt på egna ben.

Bokens huvudperson, Vincent Franke, är morfinist, knarklangare och brottsling. På det hela taget en ganska obehaglig typ. Men författaren får mig att förstå att även sådana människor besitter samma behov, har samma drivkrafter och längtar efter samma saker som du och jag. Därför blir Vincent en hjälte, i alla fall för mig. Han blir en påminnelse om hur små gränserna är mellan gott och ont.

Vincent får ta hand om ett traffickingoffer, Maria, och hans känsla för rent spel väcks till liv. Han vill verkligen rädda henne. Men den undre världens makt är stor, han har mycket att kämpa emot.

Jag blir väldigt glad över att författaren använder musikreferenser i sin bok, och då till sådan musik som jag lyssnade till som ung. Då han inte var född. Beatles, Kris Kristofferson & Bob Dylan t ex. Det ska bli mycket spännande att följa Christoffer Carlssons vidare författaröden. En nominering till årets debutant kanske är på sin plats.

BETYG: 4 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3