tisdag 16 april 2019

Anna Jansson: Mitt hjärta är ditt - Bokomdöme


Mitt hjärta är ditt
Av Anna Jansson
Norstedts 2019
ISBN 9789113091976, MP3, 10 t 53 min, Uppläsare Marie Richardsson
ISBN 9789113091921, Inbunden, 363 sidor

Jag har frångått mina vanor här och efter 19 lästa Maria Wernböcker har jag lyssnat på den 20:e. På gott och ont. När man låter en uppläsare tolka texten kommer det oundvikligen in en främmande dimension i upplevelsen.

Inte för att Marie Richardsson är en dålig uppläsare, tvärtom, men hennes version av Maria Wern stämmer inte med min. Det gör inte heller filmatiseringen med Eva Röse i huvudrollen ska jag tillägga.

Min Maria är blond, och gladare. Hon är förvisso en bra polis, men jag vill verkligen inte tillåta henne att i slutet av romaner och filmer åka ut ensam på vittnesförhör. Och absolut inte utan mobiltelefon, eller med en urladdad sådan. Jag vill ha mer koll på henne än vad Anna Jansson har. Jag bryr mig om henne.

I denna den tjugonde!!!!! boken i serien står hjärtat i fokus, vilket också titeln antyder. Flera av parallellhistorierna handlar om hjärtbesvär på olika sätt. Det blir också avsluten på dessa berättelser som jag som läsare mest önskar en upplösning på. Kriminalgåtan får stiga åt sidan.

Marias kollega, Per Arvidsson, är skild, men har med sin exfru ett hjärtsjukt barn. Det enda som eventuellt kan rädda henne är en transplantation. Exfrun är läkare, förstår allvaret, men väljer oortodoxa vägar till en lösning, medan Per är mer jordnära. Den hjärtknipande historierna blir mycket engagerande.

Ett par som bor vid Norderstrand spanar med kikare på ett tält på stranden. Dit kommer en man med olika kvinnor nästan varje kväll. Så småningom hittas ett lik i tältet. Det blir ett klurigt fall för Visbypolisen som samtidigt letar efter en försvunnen hjärtsjuk kvinna.

Det är som vanligt stabilt och välskrivet av Anna Jansson. I den mycket stora mängden av deckare med familje- och relationstema sticker hon ut. Positivt.

Jag har tidigare tjatat om att det börjar bli dags för författaren att börja med en ny deckarserie. Till hösten blir jag bönhörd. Jag bockar och bugar.

Betyg: 4 tomteluvor  



Foto: Anna-Lena Ahlström

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2