onsdag 17 april 2019

Johanna Mo: Svarta änkan - Bokomdöme


Svarta änkan
Av Johanna Mo
Forum 2019
ISBN 9789137153568, Inbunden, 373 sidor

Efter några års uppehåll återkommer Johanna Mo med en ny kriminalroman, denna gång om invandrarpolisen Jakob Khalil. Jag var tämligen förtjust i hennes tidigare böcker, men blir tyvärr lite besviken på denna.

Här finns mycket som är bra. Allra främst blir jag förtjust i huvudpersonen Jakob. Han får gärna återkomma. Däremot är intrigen alltför konstruerad och ofattbart osannolik. Jag kan naturligtvis inte spoila med att avslöja mordmotiv etc, men jag kan avslöja att jag inte köpte den delen av boken.

En känd fotbollsspelare blir mördad. I lägenheten befinner sig också hans gravida fästmö Katja. Hon blir misstänkt och häktad. Hon kallas för Svarta Änkan i pressen pga. sitt tidigare hårda och vilda liv. Hon hängs ut i pressen och blir trakasserad i fängelset. Jakob däremot tvivlar, men ingen annan.

På klassiskt cowboymanér blir han den ensamme utredaren utanför polisens regler och anvisningar. Fler mord begås och Jakob anar ett samband, men ingen annan. Är det en seriemördare lös, som ger sig på gravida kvinnor? Misstankarna riktas mot en medlem i Scabbers, ett motorcykelgäng. Jakob tvivlar naturligtvis.

Parentes. Scabbers har en råtta på sina jackor och säger sig hata AIK. Jag får inte ihop det.

Tyvärr är hela historien ganska naiv och förutsägbar. Jag vet att Johanna Mo kan bättre. Jag har sett det. Nya tag, gärna med Jakob Khalil i huvudrollen efterfrågas.

Betyg: 3 tomteluvor  



Foto: Caroline Andersson

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2