onsdag 17 april 2019

Tina Frennstedt: Cold Case: Försvunnen - Bokomdöme


Cold Case: Försvunnen
Av Tina Frennstedt
Forum 2019
ISBN 9789176472439, Ljudbok, 11 timmar, Uppläsare Mirja Turestedt
ISBN 9789137152011, Inbunden, 416 sidor

Under mina långpromenader börjar jag mer och mer använda mig av ljudböcker. Jag kommer trots det att konsumera de flesta böcker i pappersform. Den här titeln har jag lyssnat på. Uppläsaren präglar alltid totalupplevelsen, i detta fall till det sämre. Jag blev inte förtjust i hennes korthuggna och kyliga sätt att framföra texten. Kanske är boken skriven så, kanske inte.

Tina Frennstedt är en känd kriminalreporter och genredebuterar med denna första del i en serie som hon har kallat Cold Case. Ganska klart vad det kommer att handla om, eller hur.

Sexton år har gått sedan Annika Johanssons försvinnande. Malmöpolisen Tess Hjalmarsson är chef för Cold Casegruppen och har lovat Annikas mamma ett avslut. Till sin hjälp har hon den ganska osociala Marie Erling. Men det börjar med att en kvinna hittas brutalt mörad i Höllviken. Modus operandi talar för att det är Valbymannen som slagit till igen, en seriemördare och våldtäktsman som tidigare verkat i Köpenhamn.

De två fallen, och några andra, vävs ihop och polisen tror att det är Valbymannen som också ligger bakom Annikas försvinnande. På ganska knackiga och slumpmässiga grunder trevar sig Tess och Marie framåt. Ibland känns det som om de är de enda poliserna i Malmö.

Grundintrigen är fyndigt konstruerad, men polisarbetet är onödigt naivt beskrivet. Huvudkaraktärerna saknar djupare gestaltning även om författaren försöker genom att ge deras privatliv stor plats. Nyfikenheten på dem stillas ändå inte.

Annars är Cold Casefall alltid intressanta att beskriva, om än inte ovanliga. Det finns något kittlande med att lösa något gammalt mysterium. Detta är dessutom inspirerat av ett verkligt fall. I den andra boken väntar jag mig mer djupdykningar i personer och miljöer, och en mer koncentrerad grundberättelse.

Betyg: 2 tomteluvor  



Foto: Maria Östlin

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...