söndag 12 januari 2020

Björn Persson: Tiden läker alla sår - Bokomdöme


Tiden läker alla sår
Av Björn Persson
Ultima Esperanza Books 2018
ISBN 9789188263452, Häftad, 307 sidor

Alldeles för länge har den här boken blivit liggande i min läshög. Men det är så jag har det, jag lovar stort och kan inte alltid hålla mina löften. Men nu är det äntligen gjort, och det ångrar jag inte.

Björn Persson har tidigare skrivit tre deckare, av vilka jag var speciellt förtjust i den första, Som man sår får man skörda. Men nu har han överträffat den. Den här boken är inte så spretig som några av de tidigare har varit. Tyvärr låter han meddela att detta förmodligen också är hans sista försök i branschen. Jag förstår honom. Sådan är de flesta författares lott. Det är svårt att komma igenom bruset och få förlag att nappa. Att slå igenom blir bara en dröm. Även om det som i detta fall är mycket mer välskrivet än mycket av det som ändå ges ut. Om en professionell redaktör hade fått sätta tänderna i denna hade det kunna utmynna i ett gott samarbete.

Den slitne och åldrande polisen Stig Elofsson blir omplacerad till polisens Cold Case-avdelning. Även i den lilla mellannorrländska staden (ev. Sundsvall) finns det en sådan. Han hugger tag i ett 30 år gammalt försvinnande när ett mystiskt brev dyker upp. Det visar sig att det har funnits ett ögonvittne till hur försvinnandet gick till.

I nutid blir en minister mördad och ett kommunalråd hamnar i en knipa som är svår att ta sig ur. Den rasistiske sverigedemokraten Michael Bäll hamnar i centrum och tvingas att ta hjälp av tidningsreportern som vi läsare tidigare har fått möta, Lenny Eriksson.

Det är en snårig intrig utan att på något sätt vara krånglig. De olika parallella trådarna löper efterhand ihop. Författarens karaktärer är som vanligt viktiga för berättelsen som i stort är personstyrd. Vi får också en rejäl dos norrländsk natur som bara gör boken mer läsvärd. Björn Perssons humor går inte heller av för hackor.

Kanske kan man önska sig en femte bok, men då bara om den håller samma klass som denna.


Betyg: 3 tomteluvor  

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3