torsdag 4 juni 2020

Lars Wilderäng: Redovisningsavdelning Marviken - Bokomdöme


Redovisningsavdelning Marviken
Av Lars Wilderäng
Norstedts 2020
ISBN 9789113105499, Inbunden, 438 sidor

Jag lovar, den här fantasifulla, annorlunda och frågeskapande titeln får sin förklaring i boken. Det är inte så konstigt som det låter.

Författaren är nu inne på sin nionde bok och jag vet att han har en stor och trogen läsarskara. Många har fascinerats av Lars Wilderängs militära skildringar och hans framtidsprofetior. I den här fristående boken är det också lite framtid, lite SF.

Det är dock bara ett par år fram i tiden som bokens berättarperspektiv ligger i. Men läsaren får också bokstavligen färdas i tiden, allra mest bakåt. Ända tillbaka till slaget vid Poltava förflyttas man. Dessutom är landet Sverige betydligt större än idag. Här ingår Åland, Finland och bitar av Ryssland och Baltikum likaså. Flaggan innehåller delar från dessa olika regioner och kallas för sillsallaten. Humor! (Ni ser den på omslaget)

Det vore inte Lars Wilderäng om inte fokus ligger på krigsmakt, strategier och vapen. Eftersom jag är en mup (militärt underintresserad person) har jag svårt att ta till mig just de delarna i boken. Det blir för många förkortningar för mig.

I den här boken har författarens fantasi fått flöda fritt. Det scenario med resor i tiden som han skapat är fyndigt och tankeväckande. Jag har absolut inte några problem med Lars Wilderängs språk, mellan vapenförkortningarna då. Han är mycket skicklig på att med ord bygga spänning.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Sören Håkanlind

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1134

The Kinks: Victoria In på listan 17 januari 1970 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 8