måndag 27 juli 2020

Jan Mårtenson: I skugga av Etna - Bokomdöme


I skuggan av Etna
Av Jan Mårtenson
Wahlström & Widstrand 2020
ISBN 9789146236788, Inbunden, 315 sidor

Jag har inte orkat räkna själv, men på bokomslaget kan jag läsa att det här är den 47:e Homandeckaren. Ordet kalkera kommer för mig. Det är nämligen mycket som är sig väldigt likt. Karaktärer som inte åldras, Hauptbyråer, katten Cleo, näsvishet, Francine, överklassmiljöer.

Johan Kristian Homan, antikhandlare på Köpmangatan i Stockholm, har doppat näsan i blöt under många år nu. Att ingen har tröttnat på honom och tagit honom av daga är svårt att förklara.

Här finns ändå en nyhet. Homan gifter sig. Med sin Julia Robertsliknande Säpopolis Francine. Men lugn, de är fortfarande särbos. Äktenskapet känns väldigt platoniskt.

Själv var jag på Sicilien i höstas och gladde mig åt att Homan nu styrt sin kosa dit. Han har ju turnerat runt på de flesta platser i världen. I skuggan av Etna heter boken, men det är mest på den sydöstra delen av ön som de italienska avsnitten tar plats. En bra bit från vulkanen.

Homan är där på bröllopsresa, men när ett mordoffer hittas blir antikhandlaren mer intresserad av det än av sin nyblivna hustru. Väl hemma fortsätter han att forska i fallet och blandar sig också i en liten flickas försvinnande och även misstänkt narkotikasmuggling. Han går inte att hejda.

Johan Kristian lovar alla, och allra mest sig själv, att inte privatspana. Men vad är det han gör, oavbrutet. Jo, just det – han bedriver en egen jakt på brottslingen.

Osannolikt – ja. Men ändå, han har sina fans. De som vill ha lite mys, lite kultur, lite mat och dryck samt en stor dos kverulans över sakernas tillstånd. De får sitt lystmäte. Själv har jag tröttnat, med råge, för länge sedan.

Betyg: 2 tomteluvor  



Foto: Cato Lein

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1134

The Kinks: Victoria In på listan 17 januari 1970 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 8