onsdag 8 juli 2020

Lana Brunell & Thomas Bodström: Ditt hjärta är mitt - Bokomdöme


Ditt hjärta är mitt
Av Lana Brunell & Thomas Bodström
Dibb Förlag 2020
ISBN 9789198478761, Inbunden, 291 sidor

Antalet författarpar slutar aldrig att växa verkar det som. Här är ytterligare en konstellation som innehåller en rutinerad deckarförfattare. Thomas Bodström är välkänd inte bara för det naturligtvis. Han är advokaten som också har varit justitieminister. Hans skrivarpartner Lara Brunell debuterar här som författare av kriminalromaner. Hon är journalist och har tidigare skrivit barnböcker, låtar och krönikor.

Jag antar att detta ska bli starten på en serie om Motalapolisen Nina Malm. Då har den staden fått sin fiktiva polis också, Östergötland är ju annars tidigare inmutat av bl. a Mons Kallentoft och Emelie Schepp. Det är en av de saker jag tycker om i denna bok, skildringen av Motala.

Där sker ett mord samtidigt som Nina framträder som vokalissa på en konsert. Fler brott sker och Nina blir hårt ansatt av pressen (i form av hennes syster Danny), åklagaren och allmänheten. Samtidigt har hon relationsproblem. Lite som vanligt i dagens kriminalromaner alltså.

Nina Malm är annars en ganska osympatisk person. Hon platsar inte in i schablonen med den trevlige huvudpersonen. Annars vimlar det av genrens övriga klichéer. En läcka i polishuset, den slemme stockholmsadvokaten, dåligt snutkaffe, en inkompetent förundersökningsledare med mera.

Dessutom saknas nästan helt gestaltningar. Det mesta skrivs läsaren direkt på näsan. Även det som inte nämns kan förstås av karaktärernas handlingar. Det har författarna missat. Jag kommer på mig med att längta efter en professionell redaktör som kunde sätta tänderna och rödpennan i texten. När jag också kunde gissa rätt gärningsperson väldigt tidigt, blev jag lite nedstämd.

Det finns som man kan förstå mycket att förbättra till nästa del i serien, om det nu är tänkt en fortsättning. Det skulle läsarna vinna mycket på.

Betyg: 2 tomteluvor  


Privat foto

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2