onsdag 5 maj 2021

Jens Lapidus: Paradis City - Bokomdöme

 

Paradis City

Av Jens Lapidus

Albert Bonniers Förlag 2021

ISBN 9789100173180, Inbunden, 381 sidor

Ljudbok, Uppläsare Alexander Salzberger, 11 timmar 37 minuter.

 

Författaren tillhör de som numera blir recenserade i de stora dagstidningarna utan att behöva vänta på någon deckarspalt. Det är en nyhet när han ger ut en ny bok. Han har medial genomslagskraft.

 

Den här boken har jag konsumerat med öronen. Uppläsaren Alexander Salzberger har en passande röst, han hanterar förortssvenskan utan att det känns krystat och obekvämt.

 

Jens Lapidus har både förnyat sig och inte denna gång. Det är första gången han förlägger en handling i framtiden. En snar framtid. Men det känns ändå inte som science fiction. Därtill är alltför mycket likt dagens samhälle. Samtidigt känner läsaren igen sig från Snabba Cashserien. Karaktärerna är på många sätt liknande och förortssvenskan florerar i dialogen.

 

Det handlar om Stockholm. Samhället har byggt murar kring no-go-zoner. Innevånarna innanför lever helt skilda från omvärlden. Till Järva särområde beger sig inrikesministern för att hålla valtal. Det slutar i kaos, en polis blir skjuten och ministern kidnappas.

 

En sjuklig tidigare MMA-fighter, Emir, får lite osannolikt i uppdrag att bege sig in i det stängda området och hämta ut ministern. Det är nu de verkliga actionbetonad händelserna sker. Det blir spännande och det blir våldsamt.

 

Jens Lapidus är skicklig på action och spänning och hans lite korthuggna berättarstil passar bra för det. Ändå kommer jag på mig själv med att emellanåt tappa intresset, förlora koncentrationen. Situationerna är för mig lite för skruvade och osannolika för att ligga så förhållandevis snart i framtiden.

 

Jag har ingen uppfattning om det här är början på en serie. Flera av karaktärerna är möjliga och intressanta nog att skriva vidare om.


Betyg: 3 tomteluvor  



Foto: Thron Ullberg


1 kommentar:

Bra bok sa...

Intressanta reflektioner! Jag skrev också en recension av Paradis City för ett tag sedan. Jag tror det blir en fortsättning.

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8