onsdag 8 maj 2024

Chris Berg: Ikaros - Bokomdöme

 

Ikaros
Av Chris Berg
Bokfabriken 2024
ISBN 9789180314213, Inbunden, 296 sidor
ISBN 9789180314244, Ljudbok, 8 timmar 36 minuter, Uppläsare: Jonas Malmsjö

Egentligen är jag inte rätt person att bedöma den här boken. Som militärt underintresserad har jag svårt att ta till mig historier som handlar sådana ämnen. Men jag är naturligtvis medveten om att det finns ett stort intresse från många läsare. När det som här, även till viss del handlar om Ukraina, blir det också mer än aktuellt.

Nu ska jag bli ännu mer gnällig gubbe. Den här boken har jag lyssnat på. Jonas Malmsjö må ha vunnit hur många uppläsarpriser som helst, men han tillhör inte mina favoriter. Jag vill skapa mina egna bilder. Malmsjö gestaltar och viskläser på ett sätt som saboterar mina fantasier.

Centralfigur i boken är en ukrainare, Pjotr, som har arbetat i Ryssland med ett rymdprogram. Han vill hoppa av och avslöja diverse hemligheter. Några svenska militärer från underrättelsetjänsten ska eskortera honom till Norrbotten. Redan från första början blir de attackerade. Under färden dyker det ena hotet efter det andra upp. Det blir extremt blodigt och våldsamt.

Kanske är både öst och väst ute efter avhopparen? Och hur kan de veta så mycket? Finns det en förrädare inom svenska militären, en mullvad?

Boken innehåller många actionmoment och de är överdrivet detaljerat beskrivna. Men ändå är intrigen baserad just på de avsnitten som trots allt är läsningens behållning. ”Transportsträckorna” däremellan håller inte riktigt samma kvalitet.

Om man är ute efter mycket dramatik och våldsam spänning är det här en bok som passar in.

Betyg: 3 tomteluvor  

Foto: Nils Petter Nilsson

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1141

Tages: Ther's A Blind Man Playin' Fiddle In The Street In på listan 6 april 1968 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 10