söndag 12 oktober 2014

97 133 personer kan inte ha fel


Sherlock Holmes i Deckarbibliotekets monter

Så många besökare hade årets Bok- & Biblioteksmässa i Göteborg. Det är 1 procent mer än i fjol, men 11 procent mindre än rekordåret 2007. Att så många människor samlas kring litteratur är naturligtvis ett tecken på att boken i allra högsta grad lever. Även om hoten är många. Men vi som älskar våra böcker och har möjlighet att åka till mässan får vårt lystmäte tillgodosett mer än väl.
Tove Alsterdal

Det är svettigt förvisso, fötterna ömmar och bristen på sömntimmar och frisk luft får hjärnan att mjukna. Men det är så förbenat roligt och trevligt att få träffa författare och förlagsmänniskor på nära håll. För att inte tala om alla gamla vänner man bara träffar just på mässan.
Mats Berggren, årets vinnare av Spårhunden
Kristina Appelqvist

Vi är ju alla vanemänniskor. Därför skapar den rutinerade mässbesökaren ett antal rutiner som måste följas. Själv plöjer jag igenom hela mässgolvet under torsdagen då det är lite färre besökare. Man vill ju inte missa något. På torsdagskvällen är det upplagt för middag på Restaurant Himalaya hos den trevlige nepalesen. Har ni inte varit där så har ni missat något. Nepalesisk mat är som indisk, men ingredienserna har fått ta mer plats, man känner varje del av maträtten på ett påtagligare och smakfullare sätt.
Ingrid Hedström
Olle Lönneaus

På fredagskvällen hamnar man gärna i någon monter över ett glas vin och i trevligt samtal med några författare. I år hittade jag till HOI förlag och fann mig själv i samspråk med kocken och författaren Torbjörn Lagmark. Han kom förra året ut med kockdeckaren Jakten på den mystiska bägaren. mitt omdöme Eftersom jag hade med mig ett eget vinglas (rutinerad erfarenhet från förra året, inköptes på rea under dagen) så fick jag smaka på hans förträffliga dryckessortiment, medan andra kalasade på boxvinerna. Tack Torbjörn!!

Kjell Eriksson
Caroline Eriksson & Christoffer Carlsson

Lördag var förr Deckarens Dag med korsförhör av ett oändligt antal deckarförfattare genomförda av Karl G och Lilian Fredriksson från Svenska Deckarakademin. Så inte i år och det var med saknad jag kunde konstatera det. Visserligen hade Eskilstuna Stadsbibliotek/Svenska Deckarbiblioteket en monter där de genomförde ett mindre antal deckarförfattarintervjuer, men det fick inte på något sätt samma genomslag. Bibliotekarierna som genomförde intervjuerna gjorde ett gott arbete, men jag saknade mångfalden och Fredrikssonarnas humorfyllda samtal med författarna, ofta tre åt gången. Montern var ändå trevlig och där kunde man bl a inhandla den Sherlockliknande teddybjörnen Nalle Lindholm.
Nalle Lindholm

Även deckarseminarierna hade flyttat från lördagen och hade spritts ut lite mer, men mest var det sådana på söndagen då seminarieinträdet är fritt. Annars är priset för att bevista seminarierna hutlösa. Det kanske var därför jag upplevde att dessa var lite glesare besökta i år.
Anders de la Motte
Anna Jansson

Jag bevistade nu ett antal seminarier och det mest udda och uppsluppna av dem var John Ajvide Lindqvists där han berättade och sjöng om sin senaste bok Himmelstrand. Så här lät de två sista verserna (av tre) om vad man borde göra med stockholmare.

Mässan bjuder sällan på överraskningar. Det mesta är sig likt. Förutom då att Deckarens Dag har försvunnit. Varje år är ett utvalt land i fokus. I år Brasilien. Det märker man nu inte så mycket av, om man inte speciellt söker sig dit. Fokus är mer på de stora förlagen som har stora montrar och säljer mycket böcker själva. De stora bokhandlarna finns på mässan, men har ingen större försäljningsverksamhet, de ägnar sig mer åt marknadsföring.
Rogneby & Ohlsson

Utan att på något sätt ha blivit överraskad åkte jag hem med en positiv känsla. Inspirerad. Och hotell för nästa år bokade jag naturligtvis när jag checkade ut.
Helen Tursten

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3