söndag 3 maj 2015

Torbjörn Lagmark: Maten Vinet Vännerna - Bokomdöme

Maten Vinet Vännerna
Av Torbjörn Lagmark
Hoi Förlag 2014
ISBN 9789175579153, Inbunden, 283 sidor
Det tillhör verkligen inte vanligheterna att jag skriver omdömen om kokböcker. Men den här spännande boken har en annorlunda bakgrund. Stjärnkocken Torbjörn Lagmark debuterade skönlitterärt 2013 med kockdeckaren Jakten på den mystiska bägaren. (Mitt omdöme)  Boken var sannerligen inget mästerverk inom genren men gav ändå mersmak i form av nyfikenhet på mat, dryck och miljöer som författaren skriver om där.

Därför har Torbjörn Lagmark tagit det djärva greppet att göra om den resa som görs i deckaren, men nu i kokboksformat. Vi får recepten, vi får besöka de fina restaurangerna – smaka på mat och dryck. Det är en bok att resa, smaka och bläddra i, man får också citat från deckaren under läsningen.

Läsaren blir presenterad för många av världens bästa kockar och får njuta av deras recept och besöka deras restauranger. Det är verkligen spännande att så mycket matkunskap kan samlas i en och samma kokbok. Det känns verkligen att Torbjörn Lagmark vill bjuda in läsaren till möten med de personligheter som han tycks älska. Allt är gjort med så gott och glatt humör att det är lätt att ryckas med.

Man kan ju inte skriva om en kokbok utan att ha synpunkter på recepten som finns där. Och hur ska man kunna ha det utan att provlaga några av dem. Så det har jag naturligtvis gjort. Med alldeles fantastiskt resultat måste jag säga (bokens förtjänst, inte min!). Visserligen är mått och liknande ganska vagt beskrivet i recepten. Kockar av den här kalibern går väl på känsla. Så när en sådan som jag måste använda min känsla, blir det lite osäkert. Men det slutade lyckligt. I samtliga fall har faten renskrapats. Det som blev allra bäst var det fantastiska receptet på lammlägg. Numera en standard i det Schermanska hemmet.


Betyg: 4 tomteluvor 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2