måndag 9 juni 2008

Harry Friberg

Jag kände mig som Harry Friberg idag när jag tog Djurgårdsfärjan ut för att luncha på Carl Michael. Jag valde maträtt efter Harrys smak så det fick bli matjesill med färsk potatis, hackad gräslök, hackad rödlök, och hackat kokt ägg (gulan och vitan var för sig) samt gräddfil, skirat smör & knäckebröd. Jag gjorde avkall på hans dryckesvanor och tog en lättöl istället för Tuborg & snaps.

Med Fribergsk skarpögdhet iakttog jag omgivningen. Hela Allmänna Gränd var fylld av fjortisar - det var 10 minuter innan Grönan öppnade - så efter en stund var där nästan folktomt.

Strax därefter satte sig tre äldre herrar (hrmm - i min ålder alltså) vid bordet bredvid på uteserveringen. Högljudda, stöddiga och allmänt snäsiga och nedvärderande av omgivningen. Man kunde se att de ofta åt lunch där, och att de inte direkt var kyparnas favoriter. De beställde mat och vanligt vatten att dricka. Kyparen tog fram en fylld vattenkaraff och uppmärksammade att där simmade något skit i densamma. Han vände sig försiktigt i smyg mot blomrabatten och hällde ut lite vatten, varmed skiten följde med. Därefter ställde han artigt och med ett småleende fram karaffen framför herrarna.

Även en ringa hämnd kan vara ack så skön.

Därefter åkte Harry Friberg åter över vattnet med färjan och återtog långsamt min egen form och själ.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3