torsdag 4 december 2008

Trafikbetraktelse

Satt på bussen i morse. Normalt promenerar jag till tunnelbanan, men nu regnade det. När jag klev på fanns där endast en sittplats kvar till mig. Jag satte mig ner bredvid en bredaxlad yngre man. Förutom sin bredd över axlarna satt han med händerna i fickorna (det blir man inte smalare av) och med benen vitt isär. Varför ska vissa män sitta så? Är det omanligt att sitta med benen ihop, eller? Eller är det något som kommer i kläm? Nåväl, där blev inte så mycker plats över till mig, satt med ena skinkan utanför sätet. Jag höll god min i tre stationer innan jag klev av. Han var renrakad på huvudet och stora tatueringar stack upp ur kläderna längs halsen.

Kvinnor sitter sällan så på tunnelbana och bussar. För att slippa ovälkomna medtrafikanter lägger de istället upp väskan på sätet bredvid och sätter sig på sniskan med det ena benet över det andra. På så sätt kan man ockupera fyra sittplatser i tunnelbanan. Men jag kanske är ute och cyklar, det finns ju en liten möjlighet att de löst fyra biljetter!!!

Inga kommentarer:

Victoria Björn Blomqvist: Bortom trädens gräns - Bokomdöme

  Bortom trädens gräns Av Rebecka Björn Blomqvist Piratförlaget 2024 ISBN 97891642008972, Inbunden, 378 sidor Det här är författarens tredje...