söndag 31 augusti 2014

Anna Jansson: Ödesgudinnan på Salong d'Amour - Bokomdöme

Ödesgudinnan på Salong d'Amour
Av Anna Jansson
Norstedts 2014
ISBN 9789113058023, Inbunden, 334 sidor
Äntligen har Anna Jansson skrivit en feelgoodbok fylld med humor, det har jag längtat efter länge. Jag tillhör dem som verkligen har uppskattat och ibland efterfrågat hennes humoristiska träffsäkra inslag i deckarhistorierna om Maria Wern. Och föralldel också i hennes barnböcker om den lille privatsnoken och sonen Emil Wern.

Nu har jag fått mitt lystmäte tillfredställt i en hel roman om Angelika Lagermark som har frisersalong på Södertorg i Visby. Naturligtvis är det Gotland som gäller när Anna skriver, fattas bara annat. Angelika inte bara klipper och stylar sina kunder, hon ser till att uppfylla deras livs- och kärleksönskningar också. Alltså, det är ingen bordell – hon parar istället ihop sina kunder på bästa sätt. Genom ett snillrikt system är hon och hennes medhjälpare Ricky ödesgudinnor och matchmakers.

Anna Jansson är en skarp iakttagare. Hon ser samma saker som vi andra, men hon förstår att finna det komiska i vardagssituationer och hon kan dessutom beskriva det hon ser så att läsaren skrattar och ler igenkännande. – Men just så är det ju, tänker jag.

Nu vet jag att det inte är hon som läst in ljudboken, men det är ändå så att jag hör hennes gotländska röst när jag läser. Märkligt, jag har aldrig upplevt något sådant tidigare. Och det gjorde garanterat inte läsupplevelsen sämre.

Boken är fylld med dråpliga situationer. Att vara äktenskapsfixare är inte alltid problemfritt. Naturligtvis kan hon inte avhålla sig ifrån att blanda in några mindre kriminalgåtor också, deckarförfattare som hon är. Det är inte nödvändigt, men stör inte heller.

Eftersom jag är gift sedan snart fyrtio år har jag inget behov av att besöka Salong d’Amour, annat än för att fixa till håret förstås. Och kanske också för att få träffa Angelika, vilket jag gärna gör igen. För det blir väl en fortsättning Anna, du måste ha haft lika roligt som vi läsare har!

Betyg: 4 tomteluvor

Foto: Anna-Lena Ahlström

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2