måndag 9 januari 2017

Anna Karolina: Förlorat ansikte - Bokomdöme



Förlorat ansikte

Av Anna Karolina

Ward Audio Publishing 2016

Uppläsare: Mattias Linderoth
ISBN 9789175236650, Ljudbok,  11t 31m

(Norstedts ISBN 9789113073095, Inbunden, 332 sidor)

Pga. sjukhusvistelse var jag tvungen att för första gången läsa en bok via öronen. Det var en spännande, men inte helt angenäm upplevelse. Jag upptäckte snart att uppläsaren hämmade min egen fantasi, min egen förmåga att se bilder av det jag läser. Dessutom var jag inte helt förtjust i just denna uppläsning, något som säkert påverkade mitt helhetsintryck av boken.

En ung kvinna hittas utanför akutmottagningen på Karolinska Sjukhuset med frätskador i ansiktet. Någon har kastat syra på henne. Något senare försvinner hon spårlöst från sjukhuset. Poliserna Amanda Paller och Samir Nasimi får ta hand om fallet.

De två är ganska udda karaktärer. De följer definitivt inte polisreglementet i alla stycken. Amanda har barn med Samirs bror Adnan som är efterlyst för mord. Deras arbetskamrater har svårt att acceptera de två pga. deras samröre med undre världen. Det är också så att Amanda och Samir döljer vad de vet om Adnan, samtidigt som de försöker rentvå honom. Det är en ständig balansgång mellan polisarbete och att undvika att avslöja vad de vet om Adnan.

Samtidigt blir den f d polisen Magnus utsläppt från fängelset. Mot alla odds får han arbete på Felipes bageri. Läsaren (men inte polisen) blir snart på det klara med att Felipe inte bara är bagare (jag undviker formuleringen rent mjöl i påsen). Han har många järn i elden, bl a narkotikahandel. Denna parallellhistoria kommer givetvis att vävas samman med den syraskadade kvinnan, som också visar sig ha arbetat på bageriet.

Det är mycket som sker av slump i Anna Karolinas berättelse, vilket skaver på trovärdigheten. Hennes poliskaraktärer är dock intressanta, även om det har blivit allt för vanligt med opålitliga personer i den yrkeskåren i moderna kriminalromaner. Spänningen kan man inte klaga på. Författaren är skicklig på att hålla tempot uppe med nagelbitande scener som avlöser varandra.

Betyg: 3 tomteluvor 


 Foto: Lars Jansson

Inga kommentarer:

Malin Persson Giolito: Motiv - Bokomdöme

  Motiv Av Malin Persson Giolito Wahlström & Widstrand 2024 ISBN 9789146241591, Inbunden, 316 sidor Efter den monumentala succén med Stö...