tisdag 20 februari 2018

Anders B.O. Jonsson: I vattenbrynet - Bokomdöme



I vattenbrynet
Av Anders B.O. Jonsson
Books on Demand, 2017
ISBN 9789176996508, Häftad, 266 sidor

Nu är även Nynäshamn avprickat på den svenska deckarkartan. Debutanten Anders B.O. Jonsson är mannen som har sett till det. Trots att det är en stad med ett lockande läge vid Östersjön har miljön sorgligt nog inte fått ta så stor plats.

Författaren har åstadkommit en hygglig grundhistoria med hämnd och oförrätter som tema. Dock har han skickligt skruvat till det lite ytterligare på ett sätt som jag naturligtvis inte kan nämna p g a spoilervarning.

Men här finns annat som kunde ha gjorts bättre. Det finns väl ingenting som är så irriterande för en läsare, och för all del för en recensent, om boken innehåller många korrekturfel. När det sedan också är gott om syftnings- och rena språkfel blir läsningen svår. Det som är bra drunknar i den motvilja man känner för att läsa vidare. Och till råga på allt dyker den ena klyschan upp efter den andra; Han vaknade med ett ryck.

Författarens goda vilja betvivlar jag inte, men han borde ha tagit hjälp. Professionell hjälp av duktiga redaktörer och lektörer. Det är inget fel att skriva en traditionell deckare, där alla de kända ingredienserna finns med, men om inte originaliteten finns, måste ändå det språkliga sitta.

Och till sist. Självklart kan en brottsling och en polis ha samma förnamn. Men i deckare undviker man det för att inte förvirra läsaren. Eller använda deras efternamn. Bättre lycka nästa gång Anders!

Betyg: 1 tomteluva 



 

1 kommentar:

Christina sa...

Hej! Vad kul att läsa. Jag trodde att jag skulle bli först. Jag och min man skriver just nu en kriminalroman som utgår från Nynäshamn, och vi har också ett lik i Nynäsviken. Det börjar också en midsommar fast 07.
Jag ska läsa hela din bok såklart.
Om du vill så kan du kolla vår blogg
Ha en trevlig helg.
Christina

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3