måndag 24 september 2018

Lars Wilderäng: Höstregn - Bokomdöme



Höstregn
Av Lars Wilderäng
Massolit Förlag 2018
ISBN 9789176795842, Inbunden, 396 sidor

Egentligen är jag inte rätt person att bedöma Wilderängs böcker. Den genre han skriver i intresserar mig inte nämnvärt. Samtidigt vet jag, främst från min tid i bokhandeln, att det finns ett stort sug efter hans och andras författares böcker när de skriver om framtida scenarier. Just denna författare har jag sålt många exemplar av.

Detta är bok två i en duett. Den första heter Höstsol och det är en fördel att ha läst den först. Där ges upptakten till den kärnvapenattack som Ryssland riktar mot Sverige. Det är inte bara vårt land som angrips. Ryssland försöker ta tillbaka Sovjetunionens gamla territorier. Och det stoppar inte där. I själva verket är ett världskrig under uppsegling.

Om man inte är militärt insatt eller inte kan något om vapen kan mycket synas obegripligt i Lars Wilderängs böcker. Långa avsnitt går åt till att rabbla vapenfakta, strategier mm. Då också med ett oräkneligt antal förkortningar som i alla fall för mig är mer obegripliga än kinesiska.

Samtidigt är det rejält spännande. Ska världen bli helt rysk eller finns det ett aktivt och fungerande motstånd? I en thriller som denna blir det ofta en grupp hjältar eller en ensam cowboy som blir tungan på vågen. Så också här. Lars Wilderängs bästa avsnitt är de mycket dramatiska beskrivningarna hur en utvald grupp soldater kan göra skillnad.

De mer relationsknutna och känslomässiga intrigdelarna är inte författarens styrka. Men de finns där och de krävs som någon slags motpol till kriget.

Det finns kvinnor i handlingen, även bland de stridande. I verkligheten skulle man önska fler kvinnor i försvaret och på ledande politiska positioner. Kvinnor startar sällan krig!

Betyg: 3 tomteluvor 



Foto: August Linnman 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1134

The Kinks: Victoria In på listan 17 januari 1970 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 8