söndag 11 augusti 2019

Peter Stjernström: Station K - Bokomdöme


Station K
av Peter Stjernström
Bladh by Bladh, 2019
9789188429940, Inbunden, 383 sidor
9789178970629, Ljudbok, uppläsare Jonas Malmsö, 14 timmar 24 minuter

Den här boken har jag lyssnat på. Jonas Malmsjö läser bra och mycket likt Stefan Sauk, men med en något annan intonation. Dessutom läser han ganska långsamt vilket får den här boken att räcka i över 14 timmar. Alltför långt naturligtvis, speciellt med tanke på att boken är under 400 sidor.

Den hårresande historien som Peter Stjernström har konstruerat tangerar skräckgenren, kanske kliver den in i den. Skrämd blir man, och det är inte utan att jag tänker mig för lite extra när jag ser en katt.

Petra arbetar på ett läkemedelsföretag. Hennes mor har arbetat där tidigare men slutat under oklara omständigheter.

Företaget har i hemlighet forskat på toxoplasmos, en sjukdom som smittar både djur och människor. Främst genom katters avföring. När jag nu har kollat upp sjukdomen efter att ha läst boken blir jag rädd för smittan också.

Handlingen tilldrar sig i Stockholmstrakten och alldeles specifikt och allra mest dramatiskt på Huggormsholmen i Stockholms skärgård. Bara namnet får en att undvika platsen.

Det blir väldigt blodigt och våldsamt, ja rent äckligt, för både människor och djur. Säkerhetspolitiska hänsyn och bolagsförveckligar styr forskningen. Peter Stjernström målar fint upp miljöerna, speciellt i skärgården. Det ryms också en del familjerelaterade problem, som när Petra blir gravid och kanske har fått sitt foster smittat av toxoplasma.

Men det blir också väldigt yvigt. Extra allt. Boken hade mått bra att ha strukits ner och förkortats. Utläggningarna utanför huvudspåret är lite för många.

Men spännande är det. Trots att jag lyssnade kallar jag detta en bladvändare.

Det hade förmodligen blivit en ännu större skräckupplevelse med en mer koncentrerad historia. Peter Stjernström är en utmärkt intrigskapare och miljömålare. Han har förmågan att förmedla rysningar till våra ryggrader.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Peter Ramberg

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2