måndag 14 oktober 2019

Samuel Karlsson: I mördarens skugga - Bokomdöme


I mördarens skugga
Av Samuel Karlsson
Lind & Co 2019
ISBN 9789178614844, Inbunden, 384 sidor

Detta är författarens andra bok om Jessica Jackson som bor på fiktiva Mörkö i Tjust skärgård. Hon är tjänstledig från polisen och driver ett mikrobryggeri på ön. Hennes öl har blivit så populärt på öns restauranger så att hon har svårt att klara leveranserna.

Mörkö är extremt brottsdrabbat, värre än Midsomer faktiskt. Det är tur att Jessica bor på denna lilla ö eftersom hon kan avbryta sin tjänstledighet när det sker grova brott. Dessutom verkar ön vara särskilt drabbad av extremväder.

Flera grova mord inträffar på Mörkö och polisen får mycket att göra. Jessica känner offren, hon har umgåtts med dem i sin ungdom. Samtidigt flyttar hennes pappa Larry hem från USA. Han har krav på det hus som han äger och som härbärgerar bryggeriet. Jessica blir splittrad.

Liksom i den förra boken om Mörkö har Samuel Karlsson konstruerat en spännande intrig. Han är skicklig på det. Men jag tyckte ändå bättre om den, blir lite besviken nu faktiskt. Polisarbetet bedrivs sällsynt taffligt och de följer inte upp det uppenbara sambandet mellan offren. Jessica själv hamnar i kläm med lojalitetsproblem. Hon väljer fel och borde rimligtvis ha fått sparken, men inte.

Jag hade hoppats mer på denna andra del, men karaktärernas agerande tappar i trovärdighet. Jag vet att det kommer fler böcker i serien och jag är övertygad om att Samuel Karlsson kan bättre.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Eva Lindblad

Inga kommentarer:

Alex Ahndoril: Jag blundar och ber - Bokomdöme

Jag blundar och ber Av Alex Ahndoril Albert Bonniers Förlag 2024 ISBN 9789100802202, Inbunden, 261 sidor Det var många som blev förvånade nä...