måndag 23 mars 2020

Håkan Östlundh: Den falska profeten - Bokomdöme


Den falska profeten
Av Håkan Östlundh
Polaris 2019
ISBN 9789177950936, Inbunden, 344 sidor
ISBN 9789177951469, Ljudbok, 11 tim. 2 min., Uppläsare: Anders Ekborg

Den här boken har jag lyssnat på under mina coronapromenader. Uppläsaren Anders Ekborg har en behaglig och neutral röst. Under ett kapitel lät han dock förkyld, vilket blev en märklig upplevelse.

Detta är den andra delen i författarens trilogi om Elias Krantz som infiltrerar Eric Hands skumma imperium. Elias kodnamn är Profeten och hans alias är Tom White. Han har ett personligt intresse i affären eftersom Hands och en person till är ansvariga för Elias pappas död.

Böckerna kan läsas var för sig, men vinner på att man är uppdaterad i hela berättelsen. Det ska bli en bok till i denna internationella thrillerserie. Den skiljer sig markant från vad Håkan Östlundh tidigare skrivit. Jag är osäker på om detta är bättre, det är i alla händelse annorlunda.

Elias kommer så nära Eric Hands som man kan. Han blir inbjuden till affärsmannens yacht och lever sida vid sida med sin värsta fiende. Bara det är spännande och originellt.

Det är bäddat för mycket dramatik och våldsamma händelser. Sådana finns, men verkligen inte överdrivet mycket. Tvärtom blir det emellanåt lite segt och utdraget. Det politiska spelet bakom kulisserna är oklart och både läsaren och Elias/Tom famlar lite i mörkret.

Håkan Östlundh är en skicklig författare, hantverket bakom denna bok är odiskutabelt bra. Den här serien är ändå inte riktigt min cup-of-tea. Jag kommer på mig med att längta efter Gotlandspolisen Fredrik Broman.

Betyg: 4 tomteluvor  


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8