lördag 25 april 2020

Tina Frennstedt: Cold Case; Väg 9 - Bokomdöme


Cold Case: Väg 9
Av Tina Frennstedt
Förlag 2020
ISBN 9789137155005, Inbunden, 426 sidor

Detta är författarens andra del i Cold Caseserien. Den första var jag ganska kritisk till. Den hade jag lyssnat på och antydde i mitt omdöme att mitt missnöje berodde på den upplevelsen. När jag nu sätter tänderna i den andra delen och läser en pappersbok är jag benägen att tro att det var så det var. Det ber jag om ursäkt för, att jag var för kritisk mot debutboken. Samtidigt visar det på hur viktig inläsaren är, att det är en del av totalintrycket.

Det är två intressanta karaktärer som är huvudpersoner i Tina Frennstedts böcker och de är också kollegor på Cold Casegruppen i Malmö. Tess Hjalmarsson är ansvarig för gruppen. Hon kallas för supersnuten p.g.a. alla uppklarade fall. Ändå är gruppen hotad med nedläggning. Denna boks kalla fall kommer att bli avgörande för dess fortlevnad. Parhästen Marie Erling är en udda fågel. Hon passar egentligen inte in någonstans. Utom tillsammans med Tess då. Marie pratar alltid klartext. Hon säger vad hon tycker, vilket naturligtvis emellanåt skapar konflikter. De är ett omaka och speciellt par som ska bli trevligt att följa framöver. Deras samarbete skapar humoristiska små glimtar som jag uppskattar.

Författaren använder verkliga fall som inspiration. Naturligtvis är de dramatiserade och omskrivna. Annat vore oanständigt. Det gamla fallet här är ett mord på en ung pianist 2004. Polisen var aldrig nära en lösning på den tiden. Man hade då funnit en vit lera på brottsplatsen, men inte kunnat identifiera den. Nu sker flera mord i nutid, och leran dyker upp igen. Dags för Kalla Fall-gruppen att agera.

Författaren beskriver utredningen initierat och trovärdigt. Språk och persongestaltningar är mycket lyckade. Tina Frennstedt har åstadkommit en polisroman av bästa märke.

Några marginalanteckningar; här finns kanske lite för många klichéer. Hund hittar lik, mördaren pratar med polisen via sitt beteende, läckor hos polisen etc. I det stora hela är detta ändå en gedigen kriminalroman som inte saknar varken spänning, intressanta karaktärer eller verklighetsförankring.

Bra Tina. Fortsätt så. Det måste finnas hur många kalla fall som helst som du kan dramatisera.

Betyg: 4 tomteluvor  


Foto: Gabriel Liljevall

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2