onsdag 6 maj 2020

Carin Hjulström: Bara ett litet mord - Bokomdöme


Bra ett litet mord
Av Carin Hjulström
Forum 2020
ISBN 9789137153780, Inbunden, 423 sidor
ISBN 9789176473030, Ljudbok, 13 tim. 39 min, Uppläsare: Gunilla Nyroos

Den här boken har jag konsumerat genom öronen. Uppläsaren Gunilla Nyroos har jag aldrig hört i dessa sammanhang tidigare. Det visar sig vara synd. Bättre röst är svårt att finna. Tydlig, skarp och med lagom mycket känsla. En av de bästa jag har upplevt.

Att boken är lite för lång märks likaväl när man lyssnar som när man läser. Det finns utrymme för strykningar.

En firad skådespelare, Siri Ehrensvärd, får oväntat sparken från Dramaten. Hon rymmer ut på landet för att ta hand om sin föräldralöse brorson Anton. Han har en trasig bakgrund, men har på lite trassliga vägar blivit innehavare av en nedlagd plantskola i Säbyholm, en bit utanför Stockholm.

Siri och Anton beslutar sig för att blåsa liv i företaget. Ingen av dem har någon direkt vana vid odling. I själva verket har han ingen vana av någonting och Siri har prioriterat teatern hela sitt vuxna liv. Men god vilja kan försätta berg. Men så blir det lite grus i maskineriet. Saker händer. Bl. a ett litet mord.

Agatha Christie nämns som inspiratör och förebild för boken. Jag är inte riktigt kontant med det. Hennes böcker var sällan så småputtriga och gulliga som denna. Det här är klassisk feelgood i skepnad av en kriminalroman.

Karaktärerna är tämligen karikerade och det återfinns en och annan schablon i intrigen. Min skrivlärare Magister Mord kritiserade en gång uttrycket ”vakna med ett ryck”. Här återfinns det flera gånger.

Det är mer gemyt än spänning. Även om det sker hemska ting, är det aldrig otäckt. Såklart att det ordnar upp sig. Ett plus är att boken inte avslutas med ett dramatiskt crescendo, istället lämnas en öppning för nästa bok. Jag läser den gärna, främst för att följa de två huvudpersonernas vidare öden och äventyr. Samspelet mellan Siri och Anton roade mig mycket.


Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Gabriel Liljevall

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1124

The Music Explosion: Little Bit O'Soul In på listan 15 juli 1967 Låg kvar i 7 veckor, Högsta placering: 2