måndag 17 augusti 2020

Anders Roslund: Sovsågott - Bokomdöme

Sovsågott

Av Anders Roslund

Albert Bonniers Förlag 2020

ISBN 9789100180157, Inbunden, 414 sidor

Ljudbok, 11 timmar 28 minuter, Uppläsare Thomas Hanzon

 

Den här boken har jag lyssnat på under långa promenader. Thomas Hanzon läser bra, men produktionen har gestaltats med förvrängda röster vid telefonsamtal etc. Det är inte något jag uppskattar, jag vill skapa mina egna bilder utan yttre påverkan.

Ewert Grens och Piet Hoffman är tillbaka. Den bokserie som skapades av Anders Roslund tillsammans med den bortgångne Börge Hellström är nu inne på den femte delen. Ännu fler om man bara talar om Grens.

Piet Hoffman har svurit på att aldrig arbeta som infiltratör igen. Men Ewert Grens och Piets fru lyckas övertala honom på grund av brottets art. Det handlar om sexuella övergrepp på barn och även handel med dem.

Boken är grisig, ämnet är grisigt, hemskt och svårt att ta till sig. Anders Roslund fångar det hemska så att man begriper och förfasas. Hoffman får till uppgift att infiltrera en pedofilring med de vidrigaste personer man kan tänka sig. Han tvingas att åka till USA för att försöka avslöja den värste av dem alla, ringens ledare.

Allt börjar med att Ewert Grens konfronteras med flickor som är dödförklarade och begravda i tomma kistor. Han vägrar att acceptera faktumet att ingen har kunnat finna dem, döda eller levande.

Det blir som vanligt dramatiskt och extremt spännande, så är det när Anders Roslund skriver. Han är mästare på sådant. Att göra underhållning av ett sådant allvarligt ämne kräver känsla och det har författaren. Han blandar otäcka fakta med den spännande historien så att man vibrerar och bara vill läsa på. Eftersom jag lyssnade blev det mycket utdragna promenader, jag vägrade sluta. Både gå och lyssna!

Trots att jag fann en del ganska trista upprepningar (redaktörsmiss?) kan jag bara kapitulera. Och trots att boken är i längsta laget kan jag bara vika ner mig. Hemskt, hemskt bra.

Betyg: 5 tomteluvor 

Foto: Emil Eiman Roslund


 

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2