måndag 30 november 2020

Sofie Sarenbrant: Mytomanen - Bokomdöme

 

Mytomanen

Av Sofie Sarenbrant

Bookmark 2020

ISBN 9789189007475, Inbunden, 415 sidor

Ljudbok, Uppläsare: Katarina Ewerlöf, 10 timmar 48 minuter

 

Den här boken har jag lyssnat på. Uppläsaren, Katarina Ewerlöf, tillhör de mest anlitade och populära. Jag har funnit att hennes prestationer varierar. I den här boken gestaltar hon karaktärerna i ganska hög grad. På gott och ont. Jag vet att många önskar sig det, medan jag själv föredrar en mer neutral uppläsning. Allt för att själv få skapa mig bilder och ljud i huvudet.

Mördade pojkar är temat i denna roman, ett inte helt lätt ämne att närma sig. Våld mot barn är alltid känsligt. Författaren beskriver föräldrarnas ångest bra, även om det kunde ha lagts mer kraft på det. Intrigen är annars fylld med många genreschabloner. Det går att känna igen uppbyggnaden av boken, man blir sällan överraskad.

En stor del av berättelsen läggs på att beskriva polisernas olika relationer, ofta med varandra. Där tappar jag lite intresset. Jag hade hellre läst mer om problematiken runt mördade barn. Hur förhör man? Hur hanteras sorgen? Polisen har där ingen lätt uppgift.

Bokens titel berättar mycket. Mytomaner har använts alldeles för lite i kriminallitteraturen. Det kunde författaren ha skildrat djupare, mer koncentrerat. Istället far berättelsen iväg i olika riktningar utan att riktigt få fäste i mig.

Sofie Sarenbrant är en skicklig historieberättare, men hon måste låta handlingen få styra mer rakt fram, inte i alldeles för många förvirrande krumbukter.

En bra grundhistoria, några intressanta ämnen gör ändå att årets Emma Sköld gav mig viss underhållning.

Betyg: 3 tomteluvor  



Foto: Thron Ullberg

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8