onsdag 19 januari 2022

Nilla Kjellsdotter: Flickan i Stenparken - Bokomdöme

 

Flickan i Stenparken

av Nilla Kjellsdotter

Norstedts 2022

ISBN 9789113119489, Inbunden, 377 sidor

 

Författaren skriver på svenska men är finlandssvensk och bosatt i Oravais i Österbotten, norr om Vasa. Nilla Kjellsdotter använder sin hemort genom att låta sin huvudperson också bo där. Det gläder mig att läsa om denna trakt eftersom jag tillbringade flera somrar där i min ungdom. Även så här många år senare känner jag ibland igen mig.

Kriminalpolisen Mija Wadö får ett fall med en mördad forskare på sitt bord. Han hittas kraftigt misshandlad i sitt hem. Offret och hans bror har hunnit långt i forskning om diabetes. Den sjukdomen går som en röd tråd genom bokens intrig. Även där använder författaren sina egna erfarenheter, nu av barndiabetes.

Överhuvudtaget är här många barn och deras öden i fokus. Som alltid är det hjärtknipande att läsa om när dessa far illa. Och det gör de här. Ofattbart mycket våld och annat elände drabbar de små. På flera plan, både i tid och i olika sammanhang.

Det måste sägas att detta är en debut, och emellanåt märks det. En och annan genrekliché kommer till användning. T ex att poliskollektiv med nödvändighet måste ha en högst inkompetent chef. Annars har Nilla Kjellsdotter byggt en intressant intrig som med några undantag håller ihop på ett läsvärt och spännande sätt.

Mycket av historien är lite övertydligt berättad, gestaltningarna kunde ha fördjupats. Mija har sitt bagage att bära på. Även hon har haft en svår barndom. Jag tar för givet att vi får lära känna henne ytterligare i kommande böcker när hon ska lösa fler fall i Vasatrakten.


Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Linus Lindholm



Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2