tisdag 1 november 2022

Pascal Engman: X - Bokomdöme

 

X

av Pascal Engman

Bookmark 2022

ISBN 9789189393875, Inbunden, 624 sidor

 

Det finns få i Sverige som kan producera så högexplosiv och samtidigt kvalitativ spänning som Pascal Engman. Han är också väldigt produktiv. Förutom den här tegelstenen har han kommit ut i år med boken Till minne av en mördare som han har skrivit tillsammans med Johannes Selåker. Även den i det större formatet.

Det här är den femte delen om polisen Vanessa Frank som avslutat sin tjänst. Hon är emellertid inte speciellt svårövertalad när ett nytt intressant fall dyker upp. En fotbollsfru, gift med en svensk spelare i Manchester United, blir mördad.

Det handlar mycket om fotboll och om matchfixning. Författaren är en mästare på att fånga upp problem i samtiden. Oegentligheter i sportvärlden med läggmatcher och annat oärligt beteende omsätter många miljarder kronor. Det är en brottslighet som är svår att se och därför svår att bekämpa.

I Pascal Engmans händer blir det som vanligt extremt dramatiskt och våldsamt. Men naturligtvis för långt. Även om författaren lyckas fylla alla sidor med spänning infinner sig, i alla fall för mig, en viss otålighet. Jag opponerar mig också en del mot vissa berättargrepp som för mig är tabu. På grund av spoilerrisk är mina läppar förseglade.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Alexander Donka


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5