tisdag 1 november 2022

Sofie Axelzon: Bokfestivalen i djupa skogen - Bokomdöme

 

Bokfestivalen i djupa skogen

av Sofie Axelzon

Lind & Co 2022

ISBN 9789180184205, Inbunden, 320 sidor

Ljudbok 8 timmar 15 minuter, Uppläsare: Gunilla Leining

 

Jag är lite jävig när jag ska skriva om den här boken. På ett litet hörn, med betoning på litet, är jag en person som med eget namn medverkar i boken. Jag har genom åren tillverkat ett antal deckarmelodikryss som har framförts på flera ställen, allra mest under Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall. Jag känner mig mer än hedrad för att få bidra med det till bokens intrig.

Boken har jag lyssnat på, uppläst av en av mina favoritröster, Gunilla Leining.

Det här är andra boken om de påhittiga biblioteksarbetarna i Sidhäll (fiktiv ort). Den första delen, Bokbussen kommer vid midnatt (mitt omdöme), var grundad på en verklig händelse där de anställda räddade sitt bibliotek från nedläggning. Nu har de återigen problem med samme kommunala kulturchef och blir tvingade att genomföra hans planer. Det ska bli en stor bokfestival i skogen. Utan pengar och med knappa personella resurser känns uppgiften övermäktig.

Men nu är ju detta en feelgood. Det ska gå lite emot och sedan ska det ordna upp sig. Liksom i den första boken kan jag kanske önska mig lite djupare dalar med åtföljande högre toppar. Det är liksom det som är essensen i feelgood. Men jag ska inte klaga, jag fick ju vara med.

Sofie Axelzon har skapat ett antal intressanta människor som gemensamt skapar en happening i skogen. Bibliotekarier, bönder, punkare och raggare i en gemensam ansträngning. Trivsam läsning för alla.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Eva Lindblad


Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1134

The Kinks: Victoria In på listan 17 januari 1970 Låg kvar i 3 veckor, Högsta placering: 8