onsdag 16 april 2008

Iakttaget på stan

Om man har ögonen öppna kan man få se både det ena och det andra när man är ute på stan. Dagens chockerande iakttagelser vid Slussen har varit:

1. Precis som min dotters arbetskamrat Helena skrev på sin blogg för en tid sedan har jag nu också upptäckt den nya sporten. Barnvagnsrally på övergångsställen. Reglerna är enkla; man måste köra vagnen mot röd gubbe. Man måste köra vagnen så fort man orkar springa, gärna kryssa mellan bilarna. Vad ska det bli av dess barn? Och vad har föräldrarna innanför pannan? Barn är dyra och kan inte ersättas!!!!!!!!

2. Övergångsstället vid Slussen där jag arbetar är utrustat med tryckknappar för gående för att få grön gubbe. Eftersom det inte är någon bilkorsning måste man trycka på knappen för att det ska bli grönt. Men alltsom oftast står där 30-40 personer och bara glor, och blir otåliga för att gubben aldrig växlar färg. Och de kan stå länge medan bilarna ilar förbi. (Förutom de som deltar i barnvagnsrallyt naturligtvis) Men ingen trycker på knappen. Varför? Lathet? Dumhet? Förvirrade? Ingen brådska? Tur att det då kommer en besserwisser som jag och räddar sällskapet genom att trycka på knappen.

3. Såg en äldre dam med käpp gå in till tunnelbanan. I den ganska trånga dörren mötte hon sex tonårstjejer, som skulle ut i full fart. Bara en av de sex missade att knuffa till damen. Undrar varför hon missade, närsynt eller? Får man poäng för hur många äldre man kan knuffa på en dag? Stackars dam, hon for som en flipperkula fram och tillbaka.

Så där - nu har jag gnällt av mig lite - tillbaka till arbetet igen - företagets inventering - stenkul.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2