söndag 1 februari 2009

Ingemar Johansson

En av Sveriges största idrottsmän alla kategorier har gått ur tiden. Mitt största minne av honom är naturligtvis den där sommarnatten 26 juni 1959 när jag 10 år gammal lyssnade på titelmatchen i tungvikt mot Floyd Patterson. Matchen sändes endast på Radio Luxemburg. Boxning var inte passande för Sveriges Radio och TV-sändningar över Atlanten var inte tänkbart på den tiden.

Min familj tillbringade sommaren på Åland och vi hade samlats hemma hos vårat värdpar Gun & Pelle Eriksson. Jag minns att de vuxna var lindrigt nyktra, så jag antar att jag var den som uppskattade matchen och segern mest. Brorsan var bara 6 år och somnade förmodligen innan boxningssändningen började.

Inom dartvärlden minns vi Ingemar Johansson som mycket uppskattad prisutdelare i ett Swedish Open i Göteborg, minns inte vilket år.

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5