onsdag 23 januari 2013

Carolina Gynning: Vanessa flickan i glaskupan - Bokomdöme

Vanessa flickan i glaskupan
Av Carolina Gynning
Bladh by Bladh 2012
ISBN 9789186603434, Inbunden, 269 sidor
Detta är den andra delen av Carolina Gynnings serie om tvillingsystrarna Vanessa och Laura. Efter att ha läst upplösningen av del två är jag säker på att det blir en fortsättning. Det fordrar säkert hennes läsare.

Systrarna har egentligen bara utseendet gemensamt. De är annars totalt olika. Laura är psykiskt sjuk och gör allt för nå sina mål, hon kan t o m tänka sig att gå över sin systers lik. Vanessa har klarat sig från tsunamin, men alla tror att hon har omkommit. När hon kommer hem finner hon att tvillingsystern har stulit hennes identitet, hennes arbete och hennes fästman. Det är med andra ord helt upplagt för intrikata ränker. Och det finns det gott om i boken.

Jag kan inte påstå att den här typen av böcker tillhör mina favoriter. När jag var ung läste jag några så kallade Mysrysare. De var i stil med Gynnings alster. Jag har svårt att identifiera mig med karaktärerna, de saknar djup. Historien är skrattretande utan att vara humoristisk.


Men jag böjer mig. Det finns säkert en marknad för den här boken. Det är en lättläst bagatell som absolut inte saknar spänning. Intrigen är i många stycken fyndigt skruvad och det är klart att man hejar på den goda systern och avskyr den onda.

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3