tisdag 28 maj 2019

Helena Kubicek Boye: Den ljusaste natten - Bokomdöme


Den ljusaste natten
Av Helena Kubicek Boye
Bokfabriken 2019
ISBN 9789178350674, Ljudbok, 8 tim 44 min, Uppläsare: Katarina Ewerlöf
ISBN 9789178351305, Inbunden, 363 sidor

Den här boken har jag lyssnat på. Uppläsaren Katarina Ewerlöf låter här mer engagerad än i den föregående bok med henne som röst jag konsumerade. Jag vet inte om det är något som jag uppfattar bara i min hjärna, men det påverkar mig absolut.

Författaren följer upp Innan snön faller med denna andra bok om psykologen Anna Varga på rättspsykiatriska kliniken i Säter. Det är naturligtvis en idealisk plats att använda i deckarsammanhang. Mytomspunnen, lite hemlig och innehållande så mycket samlad kriminell historia.

En pedofil som sitter på kliniken försvinner under en permission. En permission som Anna har rekommenderat. Hon får självklart dåligt samvete. Samtidigt försvinner flera små barn i staden. Ryktesspridningen kommer igång och Anna blir mer och mer förtvivlad.

Polisarbetet leds av Sven Järring!!! Utredningen drar ut på tiden och frustrationen eskalerar. Av någon anledning anlitar polisen helt osannolikt Anna i arbetet. Hon får uppdrag av Järring, som dessutom beter sig på ett för polisen mycket annorlunda och oortodoxt sätt. Och kommer undan med det? Jag vet inte riktigt om jag köper de bitarna i boken.

Idén med Säter, pedofil på avvägar och försvunna barn är annars klockren. Den bygger upp en otäck stämning som är svår att skaka av sig. Kanske innehåller intrigen alltför många skumma karaktärer, alla tänkbara förövare. Jag skulle dessutom vilja veta ändå mer om huvudpersonen Anna.

En stabil deckare med högt underhållningsvärde. Den borgar också för en fortsättning med ett Säter som i bokform framöver kommer att bli rejält brottsbelastat.

Betyg: 3 tomteluvor  




Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2