måndag 13 januari 2020

Set Mattsson: Ett hemligt liv - Bokomdöme


Ett hemligt liv
Av Set Mattsson
Historiska Media 2019
ISBN 9789175457734, Inbunden, 331 sidor

I genren historiska kriminalromaner har Set Mattsson alltid tillhört mina favoriter. Jag har alltid tilltalats av de ganska lågmält berättade historierna om Douglas Palm vid Malmöpolisen. Vi har nu hunnit fram till året 1955, en tid som jag ändå har en del minnen från.

Mina minnen är ändå inte skånska, men det är miljön i boken. För Malmöbor i min ålder eller äldre måste det här vara en guldgruva, att finna dessa intressanta beskrivningar av platser och företeelser i staden. Som sig bör i historiska romaner finns det gott om sådant, utan att för den saken ta överhanden.

En officer i staden saknas. Eftersom han har haft kännedom om hemliga uppgifter misstänker man spioneri. I själva verket tar man det för givet. Douglas Palm tvivlar på teorin och när ytterligare ett mord sker tror han på samma gärningsman, men ett annat motiv.

Det är inte bara en kriminalhistoria och en god miljöbeskrivning, här lämnas stor plats åt att beskriva tidens homofobi och trångsynthet. Det lyfter romanen ytterligare en nivå.

När jag läser får jag en melankolisk känsla, mest beroende på det fina och ömsinta sätt som Set Mattsson skriver. Han bryr sig om sina karaktärer, och då gör läsaren det också.

Set Mattssons författarskap är definitivt värt mer uppmärksamhet och beröm, och då inte bara i Skåne. Han belyser den svenska historien genom Douglas Palm och han gör det med högsta beröm.

Betyg: 4 tomteluvor  



Foto: Kim Ekvall

Inga kommentarer:

Malin Persson Giolito: Motiv - Bokomdöme

  Motiv Av Malin Persson Giolito Wahlström & Widstrand 2024 ISBN 9789146241591, Inbunden, 316 sidor Efter den monumentala succén med Stö...