måndag 28 juni 2010

Jonas Moström: Rymd utan stjärnor - Bokomdöme

Rymd utan stjärnor
av Jonas Moström
Lind & Co 2009
Jonas Moströms fjärde bok om Sundvallspoliserna Johan Axberg och Sofia Waltin är utan tvekan hans bästa. Moström har nu utvecklats så pass att man kan inrangera honom bland Sveriges bästa kriminalförfattare. Han har tonat ner många av de olater som för mig tycktes komma från ett stereotypt deckarkursande.

Karaktärerna som redan tidigare var ganska vältecknade, har i Rymd utan stjärnor fått ta ännu större plats. Kriminalgåtan har tonats ner även om det fortfarande är en kombination av pusseldeckare, polisroman och relationsberättelse. Personligen blir jag mer engagerad av hur det ska gå i familjerelationerna än av att försöka lösa mordfallet.

Att jag även denna gång gissade rätt gärningsman kan nog tillskrivas det faktum att jag läst c:a 3.000 svenska kriminalromaner. Men upplösningen innehöll ändå några oväntade överraskningar. Moström har också gjort till en vana att avsluta sina romaner med en eller flera riktiga "relations-cliffhangers". Bra!!

Den välrenomerade överläkaren Pia Fjällstedt försvinner. En sjuksköterska mördas brutalt. Poliserna i Sundsvall sätts på svåra prov eftersom man har mycket ont om spår. Dessutom blandas deras prívata relationer in i utredningen. Samtidigt får Johan Axberg problem med sin nya flickväns ex-man. Där händer mycket som man blir nyfiken på! Och därför ser jag med förväntan fram emot att få läsa den femte delen Mirakelmannen, som jag redan håller i min hand.

Betyg: 3 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8