tisdag 15 juni 2010

Per Erik Tell & Börje Berglund: Whisky Blues - Bokomdöme

Whisky Blues
Av Per Erik Tell & Börje Berglund
Bokpro 2010
Detta är något så ovanligt som en whiskydeckare. Och eftersom jag både gillar deckare och whisky öppnade jag boken med stor förväntan och spänning. Och jag blev inte besviken, snarare överraskad över hur mycket jag tyckte om denna historia.

Förvisso handlar det mycket om livets dryck, men det tar aldrig överhanden. Även en whiskyhatare kan med nöje läsa boken utan att hamna i nördighetens rike. De flesta whiskysorterna som nämns är också tillgängliga i handeln, men det är kanske inte att rekommendera att parallellt med läsandet, dricka sig igenom boken – även om tanken faktiskt föresvävade mig. Storyn har ett bra driv, det är lättläst utan att vara löjligt och här finns gott om humor och fängslande karaktärer. För mig som sysslat mycket med dart är det en extra krydda att man här kan finna en dartspelade bov vid namn Bill O’Bull. Personnamn i boken är härligt skotska (boken tilldrar sig naturligtvis i Skottland) : Fiona Flanahan, Duncan MacMillan etc.

Ett fat av världens bästa whisky auktioneras bort. Men innehållet är inte vad köparen tänkt sig. What a wonderful way to die hade kanske en skotte sagt. Den tuffa Angie Connors sätts att utreda fallet och det är en tjej med skinn på näsan. Hon ställs inför problem som är flera hundra år gamla och innefattar både kärlek och svek.

Per Erik Tell har skrivit några deckare tidigare bl a, men för whiskyälskaren Börje Berglund är det författardebut .

Betyg: 3 tomteluvor

1 kommentar:

Anonym sa...

bra borjan

Veckans Tio i Topplåt 1127

Freddy Weller: Games People Play In på listan 16 augusti 1969 Låg kvar i 1 vecka, Högsta placering: 8