onsdag 22 september 2010

Staffan Bruun: Kappsäck full med pengar - Bokomdöme

Kappsäck full med pengar
Av Staffan Bruun
Schildts 2010

Staffan Bruun är en finländsk författare som skriver på svenska. Detta är hans elfte detektivroman sedan debuten med Club Domina 1992. Han har gjort sig känd för böcker med mycket humor och gott humör.

Kappsäck full med pengar är också en skälmroman. Den har likheter med Tomas Arvidssons och Donald E Westlakes humoristiska böcker. Men till skillnad från deras böcker blir jag inte alls road. Därtill är huvudpersonerna alldeles för osympatiska. Hjälten Antonio Sallinen går väl an, även om det antagligen finns få hjältar som är tråkigare än han. Men hans fru Charlotta (inkl. obligatorisk gnällig svärfar) är rent hemsk. Skilsmässa rekommenderas. För att inte tala om deras odrägliga, den treåriga dotter Claudia. Hemskare och mer bortskämd unge kan man inte tänka sig. Och jag är inte ens säker på att författarens avsikt är att det ska vara så.

Sallinen får med sig fel resväska på Helsingfors flygplats. Den innehåller en miljon Euro. Därifrån börjar förvecklingarna veckla ut sig. Även om här ingår ett par mord, så är boken mycket oblodig. Morden sker liksom i skymundan, i bisatser.

Men det är intressant att läsa en deckare i Helsingforsmiljö. Staden är en av mina favoriter och jag känner igen många miljöer, även om man som svensk blir lite lost här och var. Språket är väldigt direkt, men ganska naivt.

Jag har inte läst några av de andra tio böckerna av Bruun, men jag hoppas att detta inte är den bästa.

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1126

The Spotnicks: Papa Oom Mow Mow In på listan 25 juli 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 3