söndag 1 maj 2011

Saw Alonzo: Den gömda Stockholmstjejen - Bokomdöme

Den gömda Stockholmstjejen
Av Saw Alonzo
Hjalmarson & Högberg 2010
Saw Alonzo har skrivit många böcker, som mestadels är utgivna endast i Italien. Han kommer därifrån och var första gången i Sverige 1957. Han verkar vara en man med gott humör och stort intresse för matlagning. Detta är den tredje delen om italienaren Peppo som öppnar en pizzeria i Alfta och bygger sig ett riktigt finansimperium. Han får laga mat för kungar och presidenter, t o m i Vita Huset.

På konvolutet kan man läsa att ett gott skratt förlänger livet, och ett citat från Charlie Chaplin: ”En dag utan skratt är en förlorad dag.” Allt gott och väl så, men tyvärr är inte boken speciellt rolig. Grundhistorien, själva idén och intrigen bådar gott och skulle ha kunnat skrivas som en riktig fars. Men det är sällan jag får lust att ens le när jag läser boken.

En ung och rik stockholmska jagas av maffian över hela världen. Hon är dessutom över två meter lång och extremt vacker. Ja, ni hör, här finns ett anslag som skulle ha blivit en skrattfest om bara författaren hade tagit ut svängarna ännu mer. Persongalleriet är fullt av lovande karaktärer. Ännu en tvåmeterstjej, en slem privatdetektiv, ett par ganska korkade maffiagangsters, en norsk oljemagnat etc.

Det roligaste jag hittar är några fantasifulla namn på några av personerna. Inge Ärlig heter en halvskum affärsman och ett otrevligt landstingsråd är döpt till Fanny Vidrigsson. Men det krävs lite mer för att skriva en komisk bok. Manuset borde ha bearbetats ganska mycket ytterligare innan det kom till utgivning. Dialogen är platt, boken för lång – där finns mycket ovidkommande fyllnadsmaterial.

Men mat kan författaren. Jag blir hungrig när jag läser matavsnitten och det har jag nog inte blivit sedan jag läste Trenter. Främst beskrivs det italienska köket med värme och sakkunskap. Men även det svenska smörgåsbordet, som serveras den italienske presidenten, gjorde mig lite sugen. http://www.sawalonzo.se/

Betyg: 2 tomteluvor

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1135

Ola & The Janglers: No No No In på listan 11 september 1965 Låg kvar i 4 veckor, Högsta placering: 5