onsdag 13 februari 2013

Johanna Mo: Döden tänkte jag mig så - Bokomdöme

Döden tänkte jag mig så
Av Johanna Mo
Forum 2013
ISBN 9789137138299, Inbunden, 341 sidor
Johanna Mo har fått bra kritik för sina två tidigare romaner och för sina noveller. Nu påbörjar hon en ny bokserie om kriminalkommissarien Helena Mobacke. Helena lider av en stor sorg, hennes son har blivit dödad och när denna bok tar sin början är hon tillbaka efter en längre sjukskrivning.

En ung pojke blir knuffad framför ett tunnelbanetåg i Stockholm. Dådet följs av flera liknande och det sprider naturligtvis stor skräck i huvudstaden. Jag läste denna bok under resande med allmänna kommunikationer och jag måste säga att den fick mig att snegla på omgivningen. Helena Mobacke har blivit chef för en ny utredningsgrupp och hon ställs inför en svår uppgift samtidigt som hon brottas med sina demoner.

Det är ingen pusseldeckare. Man kan kalla den en polisroman med ett djupare själsligt fokus. Den är skriven i presens, vilket inte är helt enkelt, men det ger boken en närvarokänsla som griper tag.

Författaren lägger ner lika mycket tid på polisernas och vittnenas själsliga och familjerelaterade problem som på själva mördarjakten. Det gör att boken sticker ut lite från den allmänna mittfåran i svensk deckarutgivning. Gulligheten som finns i många kriminalserier saknas helt här.

Johanna Mo har lagt stort fokus på hur man hanterar förlusten av ett barn. Flera personer råkar ut eller har råkat ut för detta i denna bok. Inte minst huvudpersonen själv. Författaren för fram ämnet på ett gripande och trovärdigt sätt. Hur det ska gå för Helena Mobacke i sitt sökande efter inre frid och förlikning med sitt öde längtar jag att läsa om i de kommande efterföljarna.

Betyg: 4 tomteluvor  

Foto: Sofia Runarsdotter

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2