onsdag 28 oktober 2020

Rebecka Edgren Aldén: Deadline - Bokomdöme

 

Deadline

Av Rebecka Edgren Aldén

Norstedts 2020

ISBN 9789113100685, Inbunden, 370 sidor

 

Detta är författarens tredje kriminalroman. De ges inte ut inte så tätt. För fem år sedan kom Den åttonde dödssynden (mitt omdöme), och för tre år sedan Och blomstren dö (mitt omdöme). Nu har hon skrivit om ett område hon känner igen. Tidskriftsvärlden. Hon har själv bl. a arbetat på Damernas värld och varit chefredaktör på Mama och Family Living.

Livsstilsmagasinet som det handlar om här heter Suzanna och är den mest kända och vällästa tidskriften inom sitt område. Anna som är huvudperson får ett erbjudande att leda Suzanna tillsammans med Diana Gray. Det blir ett konfliktfyllt och komplicerat arbete. Det Diana gör verkar mest gagna henne själv. Hon är en f d dokusåpastjärna som nu är en av landets mest inflytelserika influencer.

Det är ingen vacker arbetsplats författaren beskriver. Medarbetarna pressas till det yttersta och Anna, som har personalansvaret, sliter med att samtidigt tillfredsställa läsare, ledning, arbetskamrater och inte minst sin egen familj. En man och två barn som ser henne allt mer sällan.

Jag upplever de flesta av redaktionsmedlemmarna som väldigt karikerade. Det beror naturligtvis på att jag inte har en susning om hur det går till på en sådan arbetsplats. De första två tredjedelarna handlar om alla dessa konflikter på Suzanna som verkar olösbara. Det är initierat, trovärdigt och detaljerat beskrivet. Därefter övergår boken till att vara en ren deckare.

Ett lik hittas i källaren på förlagshuset och Anna blir misstänkt. Författaren har konstruerat en riktig pusselgåta med klockslag och passerkort. Det leder så småningom till en upplösning som jag inte såg komma. Konstruktionen är skickligt gjord av Rebecka Edgren Aldén.

Som deckarläsare är det den senare delen jag uppskattar mest. I början av boken vill jag bara skrika till Anna: Skärp dig! Fixa det där! Lätt för mig att säga.

Betyg: 3 tomteluvor  


Foto: Kajsa Göransson

Inga kommentarer:

Veckans Tio i Topplåt 1133

Big Dee Irwin & Little Eva: Swinging On A Star In på listan 1 februari 1964 Låg kvar i 6 veckor, Högsta placering: 2